Het voorbije weekend traden alle spelers uit de Proximus League aan met het logo van de Belgian Homeless Cup op de borst. Hun voorbeeld wordt op speeldag 21 door de spelers van de Jupiler Pro League gevolgd. Dit gebeurt in het kader van de Kerstactie van de Pro League, de veiling van shirts en unieke items, die vandaag maandag 18 december om 13u start en loopt tot 28 december, 13u.
Ten voordele van de Belgian Homeless Cup
De opbrengst van de veiling gaat integraal naar de sociale partner van de Pro League, de Belgian Homeless Cup, een organisatie die voetbal inzet om te werken aan de lokale re-integratie van dak- en thuislozen in onze samenleving. De Belgian Homeless Cup bereikt wekelijks meer dan 500 dak- en thuislozen en organiseert 900 trainingssessies per jaar.
De Pro League en de teams kijken heel erg uit naar deze eerste kerstactie met de Belgian Homeless Cup. “Het inzetten van voetbal als hefboom om kwetsbare groepen opnieuw perspectief te bieden en hen te helpen reïntegreren in de samenleving, is waar communitywerking in onze sport om draait. De Belgian Homeless Cup doet dit reeds 10 jaar op voortreffelijke wijze’, geeft Stijn Van Bever CSR-manager van de Pro League aan. “Voor ons zijn de voetballers van onze Homeless teams deel van onze voetbalfamilie. We zijn dan ook zeer blij dat naast de veiling vele van onze clubs tijdens de kerstperiode ook een lokale activiteit opzetten met hun eigen homeless team. ” Ook Bert Ballegeer, coördinator van de Belgian Homeless Cup kijkt uit naar de Kerstactie en de samenwerking met de Pro League: “Wij geven aan mensen die kampen met dak- of thuisloosheid een positieve identiteit als voetballer en ploegmakker. Dit geeft hen de kracht om stappen vooruit te zetten. Wie wekelijks naar de training komt, geeft een zekere structuur aan zijn leven, en daarop kunnen we vanuit het welzijnswerk verder bouwen.”
Bied op de aftrap van Standard de Liège – RSC Anderlecht, een wedstrijd achter de schermen met Peter Vandenbempt of Filip Joos of een VIP arrangement met achtste finale van de Champions League.
Naast de shirts van alle spelers uit de Proximus League en de Jupiler Pro League, zijn er ook weer heel wat bijzondere items en belevenissen waarop u kan bieden. Zo kunnen we dit jaar dankzij onze mediapartner VOO de aftrap van Standard – Anderlecht aanbieden. Proximus 11 schenkt een VIP arrangement voor een wedstrijd in de achtste finale van de Champions League. VIER en Play Sports bieden wedstrijden achter de schermen met Bram Lambert en Filip Joos. En dankzij Sporza mogen we weer een training voor uw club of bedrijf onder leiding van Wesley Sonck aanbieden en uiteraard weer het prijsbeest van de voorbije jaren, een wedstrijddag in het spoor van Peter Vandenbempt. 2
Wil jij binnenkort eigenaar worden van het shirt van je favoriete speler of unieke items? Bied dan vanaf maandag 18 december 13u tot donderdag 28 december 13u via proleague.be
Meer informatie:
Stijn Van Bever, CSR – manager Pro League : stijn.van.bever@proleague.be , 0485/626588
Bert Ballegeer, coordinator Belgian Homeless Cup: bert@belgianhomelesscup.be , 0493/635752
Over de Belgian Homeless Cup
De Belgian Homeless Cup gebruikt voetbal om te werken aan de re-integratie in de samenleving van mensen die kampen met dak- of thuisloosheid. Daarvoor werkt zij samen met de KBVB en de Pro League enerzijds, en sociale organisaties anderzijds. Via het voetbal kunnen de spelers stappen stappen zetten in de richting van een betere huisvesting, vormen van opleiding en tewerkstelling, en ontwikkelen zij sociale en communicatieve vaardigheden. Door te werken aan een betere conditie en gezondheid gaan ze er bovendien ook fysiek op vooruit.
Momenteel zijn er 21 teams in de nationale competitie en 15 teams in de Brusselse hoofdstedelijke competitie actief. Elk homeless team is een samenwerking tussen een (semi-)professionele voetbalclub en sociale organisaties. Zo werken er in België 72 sociale organisaties, 22 voetbalclubs en 15 stedelijke diensten samen rond de 36 homeless teams. BHC bereikt wekelijks meer dan 500 dak- en thuislozen en organiseert zij 900 trainingssessies per jaar.
Over Pro League+
Pro League+ is de sociale pijler van de Pro League. Pro League+ streeft samen met de 24 Pro League clubs naar een sterk MVO-beleid waarbij het voetbal een hefboom is om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en voetbalclubs geloofwaardige lokale sociale actoren zijn die in samenwerking met maatschappelijke organisaties relevante acties op zetten.
Pro League+ werkt structureel samen met de Belgian Homeless Cup, de VUB en andere (inter)nationale, regionale en lokale organisaties om het MVO-beleid, of communitywerking, van de clubs te versterken. Pro League+ is de (gespreks)partner van overheden en sociale organisaties in maatschappelijke kwesties. Zo organiseert Pro League+ jaarlijks verschillende sensibiliseringsacties waarbij prioritaire maatschappelijke thema’s een forum krijgen via onze kanalen en organiseert/ondersteunt deze events en organisaties die de toegang tot sport vergemakkelijken of waarbij sport ingezet wordt voor maatschappelijke doeleinden. Pro League+ organiseert jaarlijks de Kerstactie, waarbij alle clubs en fans zich samen inzetten om fondsen te verzamelen voor een sociale organisatie.